Hyundai Kona

Nå kommer el-SUVen som kjører i 50 mil!

Elektriske Hyundai Kona blir det opplagte valget for alle som er lei av rekkeviddeangst.

Stadig høyere bompriser og avgifter på biler med tradisjonelt drivstoff har gjort elbilene stadig mer populære her til lands. Problemet idag er at elbilene med lang rekkevidde enten er alt for dyre for folk flest, eller totalt umulig å få tak i. Resultatet er at selv gamle elbiler med kjip rekkevidde setter nye prisrekorder på bruktmarkedet.

Den gode nyheten er at dette kommer til å forandre seg.

I 2018 blir nemlig nye Kona lansert i elbilversjon, og de første bilene er ventet til Norge allerede før sommerferien.

At det er gode nyheter for deg som vil ha en tøff og praktisk elbil med god rekkevidde er ingen overraskelse. Over 12.000 nordmenn har allerede meldt sin interesse for den første folkelige fullelektriske SUVen på markedet, og tallet øker daglig.

ER DU OGSÅ INTERESSERT? Da kan du registrere deg her – helt uten forpliktelser!

Den store gulroten med Kona er selvsagt den enestående rekkevidden, men bilen har også mer å by på.

Her er det vi vet så langt.

Elektrisk SUV – en oppskrift på suksess

Det er ingen hemmelighet at vi nordmenn elsker SUVer, og når du kombinerer SUV-følelsen med alle fordelene du får som elbileier er man godt på vei til å finne en suksessformel.

Det fine med el-versjonen av Hyundai Kona er at den tar med seg alt det praktiske fra versjonen med den tradisjonelle drivlinjen.

Elektriske Hyundai Kona gir deg bedre plass enn du tror.

Det betyr ikke bare at du sitter høyt og oversiktlig, men at du også får god plass innvendig.

Også el-versjonen lar deg for eksempel legge baksetene helt flatt ned i gulvet, og Kona blir dermed en elbil som faktisk gir deg plass til alt det din bedre halvdel har lyst på.

Er du glad i utstyr og teknologi bør du også følge nøye med.

Hyundai lover nemlig å proppe Kona med mye standardutstyr, i tillegg til å tilby omfangsrike og rimelige ekstrapakker.

Nå skal det sies at nøyaktig pris og oversikt over bil og utstyr enda ikke er spikret, men tar du en titt på hva du får med i den fossildrevne varianten vil det forundre oss stort om ikke godbiter som headup-display, fett lydanlegg og trådløs lading av smartmobilen følger med.

Sterk motor – lang rekkevidde

Med en kraftig elmotor på 204 hestekrefter (150 KW) ligger alt til rette for at Kona blir en morsom og underholdende bil å kjøre, og du kan velge mellom to batteripakker på henholdsvis 39,2 kWh eller 64,2 kWh. Etter den mye brukte NEDC-standarden vil det innebære en antatt kjørelengde på mellom 30 og 50 mil avhengig av hvilken batteripakke du velger.

Nå skal vi ikke legge skjul på at NEDC-standarden har fått en del kritikk for å være vel optimistisk. For deg som kunde holder det imidlertid å fokusere på at toppmodellen vil ha en reell kjørelengde på mellom 30 og 35 mil, noe som bør fjerne enhver rest av rekkeviddeangst.

Kona er selvsagt klargjort for hurtiglading, og med en kapasitet på hele 7,2 KW på ombordladeren vil det også gå raskt å lade bilen hjemme. Det er gode nyheter for de som ikke bor i nærheten av en ladestasjon.

Velg et design du elsker

Fronten på nye Kona skiller seg fra konkurrentene med sine doble lykter der LED-kjørelysene er plassert over LED-hovedlyktene. Når du i tillegg kan velge mellom to ulike kontrastfarger på taket, og så kan kombinere med 10 ulike lakkfarger på resten av bilen blir det enkelt å finne sin egen stil.

Det samme går selvsagt igjen på innsiden, der ulike kontrastfarger og matchende sømmer på setetrekk og ratt øker kvalitetsfølelsen.  

Sikker? Selvfølgelig er den sikker

Bensinmodellen av Kona har allerede oppnådd toppscore hos EuroNCAP, der den fikk 5 av 5 mulige stjerner i sikkerhetstesten. Kona scoret spesielt høyt på passasjer- og barnesikkerhet, kne- og lårbeskyttelse, sidekollisjonssikkerhet, samt god whiplash-beskyttelse for fører og passasjer.

Forklaringen ligger i Hyundais konstante fokus på aktiv og passiv sikkerhet, og Hyundai Kona leveres selvsagt proppet med avansert sikkerhetsutstyr som blant annet automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, aktiv filskifteassistent og tretthetsvarsling som standard. Blindsonevarsler, ryggeradar og en rekke andre systemer er i tillegg tilgjengelig som ekstrautstyr.

Hvor kommer navnet fra?

Hyundai Kona er ganske enkelt oppkalt etter et område på Hawaii, og følger derfor Hyundais lange tradisjon i å navngi bilene sine etter geografiske steder. Navnet uttales forøvrig “Ko-nah”. Kjekt å vite når du skal fortelle naboen hvilken bil du har lyst på.

NYSGJERRIG PÅ ELVERSJONEN AV HYUNDAI KONA?

Registrer deg her og vi holder deg oppdatert!