Hyundai ix35 Hydrogen

Derfor er hydrogen hydrogenelektriske biler supersmart

Lar deg fylle tanken på få minutter, gir deg lang rekkevidde og slipper bare ut vann!

Hyundai er et av de selskapene som har kommet lengst når det gjelder hydrogenelektriske biler, og lanserte folke-SUVen ix35 Fuel Cell så tidlig som i 2013.

En hydrogenelektrisk bil er i prinsippet en elbil, men i stedet for å bruke et batteri som energilager brukes hydrogen som gjennom en brenselcelle omdanner hydrogenet til strøm.

De åpenbare fordelene er at du får en stillegående nullutslippsbil, samtidig som du slipper begrenset rekkevidde og lang ladetid.

Ellers er det verdt å merke seg at også hydrogenbilene nyter godt av de offentlige intensivene som gjelder for elbiler. Det vil si at de er fritatt for engangsavgift, merverdiavgift og bomavgifter.

 

Ny modell med enda større rekkevidde!

Selv om dagens ix35 Fuel Cell har en rekkevidde på 50 mil går selvsagt utviklingen videre, og nok en gang er det Hyundai som sitter i førersetet.

Neste generasjons hydrogenbil antas nemlig å bli lansert i løpet av 2018, og konseptbilen med det foreløpige navnet “Future Eco Fuel Cell” ser ut til å begrave begrepet rekkeviddeangst en gang for alle.

Den har nemlig en oppgitt rekkevidde på hele 800 km per fylling etter NEDC-standarden!

Det er en økning på hele 30 mil fra dagens versjon, noe som bør tilfredsstille selv de største skeptikerne. I følge Hyundai har de økt energitettheten i brenselscellene med 30 prosent sammenlignet med ix35, og bilen er i tillegg 20 prosent lettere og 10 prosent mer effektiv.

Den nye hydrogen-SUVen vil ha en motoreffekt på rundt 163 hestekrefter, og i følge DinSide Motor har den også en forbedret kaldstartevne sammenlignet med dagens modell. Denne bilen skal altså starte lett selv i 30 minusgrader.

 

Hva er ulempene med hydrogen?

Hovedutfordringen så langt har vært at innkjøpsprisen har vært høy, samtidig som det har vært få bensinstasjoner som har tilbudt hydrogen. Den gode nyheten er imidlertid at ting begynner å skje.

Prisene på bilene går nemlig ned etterhvert som produksjonstakten har økt, og ikke minst: Det jobbes aktivt for å bygge flere Hydrogenstasjoner.

Uno-X har for eksempel som mål å tilby hydrogen på 20 stasjoner innen 2020, og da vil man kunne kjøre hydrogenbiler både i og mellom landets største byer.

 

FAKTABOKS HYDROGENBIL: 

  • 100% rent utslipp: Slipper kun ut vanndråper
  • Kjøreopplevelsen er som en vanlig bil, samtidig som den er like stillegående som en elbil
  • Du slipper ladetid. Det tar i dag cirka 3 minutter å fylle tanken.
  • Lang rekkevidde. Dagens modell har cirka 500 kilometers rekkevidde, neste generasjon skal ha 800 kilometers rekkevidde.