Miljøbiler

Ek160114_IONIQ20Hybrid20Breaking20Hybrid20Stereotypes2028229sklusiv førvisning

Velkommen til eksklusiv førvisning av Hyundai IONIQ, som lanseres til høsten! Aaby Auto er så heldige å få besøk av en IONIQ-modell fra

Mandag 06.06 til Onsdag 08.06! – Vi holder utvidet åpningstid frem til kl. 1900!

Benytt denne unike sjansen til å se og prøve vår unike Ioniq, som kan leveres med hele 3 drivlinjer:
Elektrisk, Hybrid og Plugg inn Hybrid.

Forhåndssalget har allerede startet, bli en av de første til å sikre seg levering til høsten.

 

 

 

 

Hyundai ix35 Fuel Cell140403_ix35fuelcell_003

Hyundai ix35 Fuel Cell er den første serieproduserte brenselscelle-bilen i verden. ix35 Fuel Cell har en rekkevidde på 594 km og er også den første og foreløpig eneste elektriske SUV’en på markedet.

Nullutslipp

ix35 Fuel Cell har ingen skadelige utslipp. Det eneste som slippes ut er rent vann. FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) er en hydrogenelektrisk bil hvor det utvinnes strøm fra hydrogen som er fylt på tanken. Denne strømmen går til bilens elektriske motor som driver bilen fremover.

Brannsikkerhetstest

Brannsikkerhetstester der ix35 Fuel Cell ble sammenlignet med konvensjonelle biler viser fremragende resultater. I motsetning til en bil med en forbrenningsmotor, som mangler både høytrykkstank og trykksensorer, hindret ix35 Fuel Cell eksplosjon ved å detektere varmen fra ilden og slipper hydrogengass på en sikker måte.

Hydrogentank

Hydrogengasstanker er laget av aluminiumslegering og karbonfiberkompositt for å bli godkjent for masseproduksjon. De har gjennomgått en rekke tester og verifikasjoner, herunder eksplosjonstester og prøver på ulike scenarioer, samt utallige kollisjonstester.

Kollisjonssimuleringer

ix35 Fuel Cell er testet under de samme vilkår som for biler med vanlige forbrenningsmotorer. I ulike kollisjonssimuleringer, som kollisjon forfra, bak og på siden, viste bilen god sikkerhetsmargin ved normal drift uten skade på hydrogentank eller hydrogenlekkasjer.

 

Hyundai Ioniq.ioniq_galleri_eksterior_4

Hyundai har allerede tatt ledelsen ved å være de første som serieproduserer hydrogenelektriske biler som kun slipper ut rent vann. Nå kommer steg to i dette viktige miljøarbeidet. Snart er IONIQ her med hele tre elektriske modeller; ren el-bil, ladbar hybrid og hybrid. IONIQ blir den første bilen i verden med disse tre drivlinjene som alternativ. Først ut er IONIQ som hybrid-modell. I løpet av høsten lanseres også IONIQ som ren el-bil. Forhåndssalget av begge modellene starter allerede i mai.

IONIQ hybrid blir utstyrt med en firesylindret 1,6 Gdi bensinmotor med direkte innsprøytning som yter 105 hk og gir 147 Nm dreiemoment. Den elektriske motoren leverer 32 kW (43,5 hk) med strøm fra et lithium-ion polymerbatteri med kapasitet på 1,56 kWt. Totalt gir dette en systemytelse på 103,6 (141 hk) og opp til 265 Nm dreiemoment. Toppfarten er 185 km/t og utslippet utgjør 81 g/km kombinert. Med en seks-trinns dobbelclutch girkasse byr IONIQ på en dynamisk kjøreopplevelse på høyt nivå.

Den helelektriske versjonen av IONIQ er satt opp med et 28 kWt lithium-ion-polymer batteri som gir en rekkevidde på opp til 250 km. Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse.  Ladetiden er klasseledende med 90% batterikapasitet på kun 25 minutter ladetid.

I 2017 kommer IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den kan kjøre opp til 50 km på det potente 8,9 kWt lithium-ion polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.

Prisen forventes å bli ca. kr 260 000,- for en veldig godt utstyrt elbil. Nøyaktige priser på hybrid og elbilen kommer ca. 10 Juni.